Prospect Mapping - The story
Har man ett öppet sinnelag kan mycket gott komma ur oväntade möten.
Prospect Mapping är sprunget ur just ett sådant oväntat möte vid en kaffeautomat år 2013 i Stockholm. Där och då möttes Håkan Hünning och Henry Fosselius och började prata om sina respektive bakgrunder och expertområden. Ganska snabbt kom de fram till att kombinationen av Håkans expertis inom databashantering och FMCG och Henrys gedigna kompetens inom digitala kartor var en utmärkt grund för en affärsidé. Idén var lika enkel som självklar – att kombinera kvalitetssäkrad data med interaktiva kartor för att på så sätt visualisera data i en digital kartmiljö.
Sagt och gjort. Håkans databas fick nytt liv genom Henrys digitala kartor och resultatet presenterades för leverantörer till dagligvaruhandeln som en digital och effektiv lösning på att snabbt optimera och hitta rätt balans i sina säljdistrikt. Grunden var lagt till verktyget som idag heter Sales Action Map.
Under resans gång har den ursprungliga databasen utvecklats till det som idag heter Prospect Mapping Masterdata – en omfattande databas med +80 000 intressepunkter som täcker stora delar av svensk detaljhandel. Samtidigt har plattformen kompletterats med externa datakällor, som exempelvis demografiska data från SCB, rörelsedata från Telia och fastighetsdata från Lantmäteriet. Även verktyg och användningsområden har blivit fler.
Idag är Prospect Mapping en partner som hjälper aktörer inom handeln att fatta strategiska, taktiska och operativa beslut.
Vi är stolta över att samarbeta med +100 varumärken som du kommer i daglig kontakt med. Samtidigt fortsätter vi jobba i samma anda som utgör grunden för Prospect Mapping – ett öppet sinnelag, en aldrig sinande nyfikenhet och en drivkraft för utveckling, liksom övertygelsen att all affärsverksamhet bygger på små och stora beslut.

”Att få tillgång till all den data vi behöver genom en och samma partner är otroligt värdefullt. För oss betyder detta att vi kan jobba i ett och samma verktyg när vi ska fatta beslut om nya etableringar samt hur vi ska jobba kundfokuserat med marknadsföring och sortiment, både gällande nya och befintliga butiker”
Per Edstam, Expansion Manager på City Gross.